Què ens aportarà una smart city?

 

Poques vegades un terme s’ha escoltat tant i no se sap exactament a què es refereix. Segons l’informe Smart Cities: La transformación digital de las ciudades elaborat pel Centro de Innovación del Sector Público de PwC i per IE Business School, 8 de cada 10 ciutadans espanyols coneix el terme smart city però el 39% d’aquests reconeix que no sap què significa.

Segons la Comissió Europea, una smart city és una àrea urbana on els serveis i els sistemes de xarxes tradicionals es fan més eficients gràcies a la utilització de les tecnologies digitals i de comunicació en benefici dels seus habitants i empreses. En altres paraules, és aquella ciutat que utilitza la tecnologia per millorar la seva gestió i la qualitat de vida dels seus ciutadans. Els experts coincideixen que el concepte smart city s’explica per la confluència de dues revolucions:

  1. El procés d’urbanització: a nivell mundial, per primera vegada, l’any 2007 hi havia més persones vivint a les ciutats que als camps i el 2015 el 54% de la població ja era urbana. A Espanya la tendència és la mateixa i gairebé la meitat de la població, el 48,5% del total, viu en nuclis urbans. Aquest procés seguirà en augment, ja que les ciutats s’estan convertint en el centre de l’activitat econòmica dels seus països. Per exemple, segons el Banc Mundial, París representa el 30% de l’economia francesa. El creixement econòmic dels països gràcies a la seves ciutats és correlatiu al seu impacte mediambiental: s’estima que més del 50% de les emissions de CO2 estan vinculades a fonts difuses, que són aquelles derivades del transport urbà i les necessitats energètiques del sector residencial (calefacció, aire condicionat…), i que estan fortament lligades a la ciutat (Centre for Cities, 2014). En el cas d’Espanya, cal sumar el fenòmen turístic que posa més pressió, sobretot, a les infraestructures.
  2. La revolució digital: la mobilitat, les xarxes socials, el cloud computing i el big data estan generant un món hiperconnectat. El 40% de la població mundial són usuaris de internet, el 78% dels quals viu en països desenvolupats i el 32% en països emergents. Espanya destaca per la penetració d’Internet, per l’ús del telèfon intel·ligent i per la utilització activa de les xarxes socials, respecte als altres països europeus, fent que sigui considerat un país connectat i amb un fort desenvolupament tecnològic.

 

Àmbits de les smart cities

Segons el Parlament Europeu (2014), una ciutat passa a ser considerada intel·ligent quan s’actua en els següents sis àmbits:

  • Smart Governance: afecta a la gestió de les ciutats. Els ciutadans demanen més transparència per part de les administracions i que la informació sigui oberta i proporcionada en temps real.
  • Smart Economy: s’inclouen aquelles actuacions dutes a terme per a atreure inversions, habitants i turistes que incrementin el PIB de les ciutats, com per exemple el comerç electrònic o les aplicacions que permeten fer ofertes comercials personalitzades.
  • Smart Mobility: la tecnologia ha de permetre que el sistema de transport sigui integrat, eficaç i amb un baix impacte ambiental. També fa referència al conjunt de serveis complementaris al servei de transport.
  • Smart Environment: l’objectiu és reduir la contaminació i millorar la sostenibilitat ambiental per crear un entorn més verd, net i eficient. Un dels problemes més importats de la massificació de les ciutats és l’augment de la contaminació. Per això, mesures com els sistemes de medició intel·ligent de consum d’energia i aigua (smart metering) o l’impuls de les energies renovables han de ser pilars d’una ciutat intel·ligent.
  • Smart People: fa referència a l’educació. En una ciutat intel·ligent, s’han de formar els ciutadans en habilitats digitals i proporcionar educació en camps importants per la innovació i la creativitat.
  • Smart Living: aquí s’engloba tant la seguretat com la salut. El desenvolupament de la tecnologia ha de permetre solucions ràpides i eficaces en seguretat i salut que millorin la qualitat de vida dels ciutadans.

 

Implicacions legals

A causa de l’amplitud dels àmbits d’actuació i de la transversalitatdel model, les implicacions jurídiques de les ciutats intel·ligents són nombroses. En primer lloc, s’ha de legislar per garantir l’accés a la informació i el principi de transparència que ajudarà a augmentar la implicació ciutadana i a reduir la corrupció. Però que totes les dades estiguin obertes ha de ser totalment compatible amb la protecció del ciutadà en l’àmbit del dret de la intimitat i de la protecció de dades.

En segon lloc, el model de una smart city ha de ser impulsat per totes les administracions, però especialment la local. Per això, s’ha de garantir que els ens municipals tinguin les competències necessàries per tirar endavant el projecte d’smart city i alhora se’ls obligui a la sostenibilitat financera.

Per últim, s’exigeix a les administracions públiques i a les empreses una col·laboració estreta i eficient que permeti el desenvolupament del model. Amb les ciutats intel·ligents comença una nova era de col·laboració entre els actors públics i privats en diferents nivells de govern (local, regional, nacional o supranacional) i en diferents camps, que ha de portar a l’adaptació de la normativa de contractació pública.

 

Espanya, model d’smart city

L’estat espanyol, amb Barcelona al capdavant, està apostant per fer que les seves ciutats siguin més tecnològiques. La capital catalana busca posicionar-se a nivell global com una ciutat líder de governança intel·ligent i, a diferència d’altres ciutats, no està adaptant plataformes ja existents, sinó que està desenvolupant les seves pròpies en diferents sectors i amb col·laboració pública i privada. Segons l’informe Cities in Motion 2016, que avalua el nivell de desenvolupament de més de 180 ciutats d’entre 80 països, les ciutats espanyoles que estan entre les 50 més intel·ligents són Barcelona, Madrid i València.

Tot i no estar inclosa en aquest informe per mida, Santander destaca per ser una de les ciutats més pioneres i intel·ligents d’Espanya, amb la incorporació d’una xarxa de 20.000 sensors de diversa tipologia (medi ambient, aparcament, llums, reg, entre altres) amb l’objectiu de crear una plataforma oberta que integri la informació generada pels sensors. D’aquesta manera, es guarden i s’analitzen les dades per generar serveis.

 

Els riscos d’una ciutat massa tecnològica

Entre els discursos crítics cap a la ciutat intel·ligent hi ha el que considera que és una utopia mentre que a l’altra banda hi ha qui considera que és un model creat pel benefici de les empreses. Per això, és important que durant el desenvolupament de les smart cities se superin els perills que les aborden per fer possible el nou model de ciutat:

  • Seguretat de la informació: les administracions han de garantir que les dades compartides no tenen un fi diferent a l’original i ques’aplica correctament la política de protecció de dades.
  • Infraestructura digital robusta: l’èxit de l’smart city depèn que la infraestructura digital sigui resistent. Els serveis passen a ser depenents de la tecnologia i qualsevol fallada pot tenir un impacte important i crític sobre la ciutat. Per això, cal una bona planificació per solucionar els problemes que puguin sorgir, en especial dels serveis més crítics.
  • Ciberseguretat: sovint tots els objectes i serveis intel·ligents passen per nombrosos testos per assegurar la seva funcionalitat,però en canvi no hi ha prou control per evitar atacs informàtics.
  • Boom d’empreses tecnològiques: la Unió Europea aposta per les smart cities i actualment gran part de les ajudes es destinen a fer que les ciutats siguin més intel·ligents i tecnològiques. Per això, s’ha d’evitar que les empreses es constitueixin per tal d’acaparara questes subvencions comunitàries sense realitzar projectes i actuacions que tinguin beneficis clars per a la ciutadania.
  • El ciutadà com epicentre: la tecnologia és clau en una ciutat intel·ligent, però no es pot perdre de vista que el ciutadà és qui ha de fer un ús actiu de les tecnologies per tal de millorar la seva qualitat de vida. No ha de ser un simple emissor de dades.

En definitiva, les smart cities entren a la fase que han de demostrar que les expectatives que s’han generat són reals i que el model de ciutat que es planteja millorarà realment la qualitat de vida dels ciutadans.

 

Aquest reportatge forma part del número 2 de la Revista Euncet Alumni, que es va publicar el febrer de 2017. Pots consultar aquest i altres números de la Revista aquí.

Si vols col·laborar a la Revista, ja sigui amb contingut o publicitat, pots contactar amb nosaltres al correu electrònic alumni@euncet.es.

 

Ja tenim les guanyadores del concurs Junior Business Challenge

L’escola Petit Estel-La Nova ha guanyat, amb un dels seus equips, la segona edició el Junior Business Challenge (JBC), una competició basada en la simulació empresarial i dirigida a estudiants de 1r de Batxillerat i de Cicles Formatius. Ja en les últimes setmanes de competició l’equip format per tres estudiants ocupava la primera posició que finalment ha mantingut per emportar-se el premi que les acredita com a guanyadores: un rellotge intel·ligent, tant per les estudiants guanyadores com per la professora amb la qual han participat en el JBC. El segon centre classificat ha sigut els Maristes de Rubí mentre que el tercer lloc ha sigut per l’IES Santa Eulàlia de Terrassa.

En total, han competit fins a 238 estudiants de les 12 escoles participants. En una primera fase, els 87 equips creats van competir amb el simulador Energy & Co, que els permetia gestionar una empresa de begudes per aconseguir el lideratge en el mercat. A la final, que hi van arribar els 15 millors equips, van canviar de simulador i van passar a utilitzar el FoodCompany, amb el qual van poder dirigir una empresa de producció i comercialització de tres tipus de productes lactis (llet, iogurt i formatge fresc) amb l’objectiu de marcar la millor estratègia de comercialització per destacar entre la competència.

Amb aquesta segona edició, es consolida l’interès de l’escoles en participar en projectes innovadors que permetin introduir la cultura de l’emprenedoria i els valors del treball en equip als estudiants, a través de la metodologia del joc. El Junior Business Challenge s’engloba dins de la política d’Euncet d’apostar pels simuladors de negocis en els Graus i que a través d’aquesta competició arriba també a les escoles de l’entorn.

Des de l’Euncet Business School volem donar les gràcies a tots els que han fet possible l’èxit del Junior Business Challenge i felicitar a l’equip guanyador!

La directora de l’Euncet, Dolors Puig, entregant els premis a les guanyadores de la segona edició del Junior Business Challenge

 

 

Typosquatting, el negoci d’escriure malament un domini

‘Typosquatting’ és una tipologia de ciberocupació

Tan sols necessitem posar malament una lletra quan escrivim un domini perquè ens porti a un lloc web fals ple de publicitat o, en el pitjor dels casos, amb virus o contingut il·legal. Els administradors que registren intencionadament aquests dominis amb errors tipogràfics de pàgines populars o de marques conegudes busquen obtenir tràfic a les seves pàgines per guanyar diners. Aquest fenomen es coneix com typosquatting i es tracta d’una tipologia de ciberocupació (cybersquatting), que és l’activitat d’ocupar la identitat digital aliena per treure un benefici.

Per això, sovint les empreses quan registren un domini, no tal sols ho fan del correcte, sinó que també paguen per registrar dominis amb totes les variacions possibles del nom com:

  • Error tipogràfic
  • Error ortogràfic
  • Ortografia alternativa
  • Dominis amb guió
  • Terminacions de domini errònies

D’aquesta manera, els dominis amb errates es poden redirigir a la pàgina correcta i aconsegueixen evitar el màxim les fugues de clients que volen visitar el seu web. Quan aquests conflictes van per la via judicial, s’acostumen a resoldre a favor del denunciant per un delicte de violació dels drets derivats de la marca, però el procés sol ser llarg i costós. Per això, l’estratègia de moltes marques de registrar tots els dominis possibles esdevé l’opció més rendible per evitar futurs maldecaps produïts pel typosquatting.

 

Aquest article forma part del número 4 de la Revista Euncet Alumni, que es va publicar el setembre de 2017. Pots consultar aquest i altres números de la Revista aquí.

Si vols col·laborar a la Revista, ja sigui amb contingut o publicitat, pots contactar amb nosaltres al correu electrònic alumni@euncet.es.

 

Si ets emprenedor, inscriu-te a la jornada sobre finançament

Segona jornada “Noves fórmules de finançament per a persones emprenedores”

Amb l’objectiu de posar a disposició dels emprenedors i de les empreses de recent creació les vies i instruments actuals per aconseguir finançament, s’ha organitzat la segona jornada “Noves fórmules de finançament per a persones emprenedores”. L’acte se celebrarà el proper dimecres 29 de novembre de 9 a 13 hores a l’Edifici Vapor Gran de Terrassa.

L’edició d’enguany estarà estructurada en dues parts. En una primera, s’organitzarà una taula rodona on els ponents tractaran i donaran a conèixer les noves formes per trobar finançament. En la segona part de l’acte, es realitzarà la presentació dels projectes de la IV edició del Programa d’Incubació KauTic40, amb l’objectiu d’escollir el millor elevator pitch. Com a novetat d’aquesta edició, es comptarà amb dos emprenedors reconeguts que explicaran com superar una ronda de finançament basant-se en la seva pròpia experiència i a més, s’oferirà la possibilitat de realitzar networking entre els diferents agents convidats.

La jornada s’engloba dins del KauTic40, un programa d’incubació per a projectes innovadors que impulsa l’Ajuntament de Terrassa i LEITAT amb la col·laboració d’Euncet Business School.

Si vols inscriure’t, pots fer-ho fins al dimarts 28 de novembre a les 23.59 h. No deixis passar aquesta oportunitat!

Victor Küppers explica les claus de la motivació en el Sopar Alumni 2017

El Sopar Alumni és el gran esdeveniment anual pels antics estudiants de l’Escola i, enguany, va comptar amb la ponència de Victor Küppers que va mostrar les claus per viure amb intensitat i motivació, tant la vida personal com professional. L’acte es va celebrar el passat dijous 19 i va començar amb la benvinguda de la directora de l’Escola, Dolors Puig i amb el parlament de la presidenta Euncet Alumni, Laia Morales, qui va destacar “l’extensa xarxa de networking” que s’ha creat en tots aquest anys de formació.

Tot seguit, va ser el torn del ponent Victor Küpper, que tal i com va dir, es dedica a fer conferències com a professió, però se li ha d’afegir que ho fa amb un toc d’humor permanent. Victor Küppers compleix el que aconsella i mostra passió pel que fa. Segons ell, hi ha dos tipus de ponents: el conferenciat expert, que es dedica a parlar sobre el que sap; i el conferenciant no expert, que “es passa el dia llegint articles i llibres d’experts” i ell n’és un exemple. En el seu cas, imparteix ponències a partir de la reflexió que en fa de les seves lectures sobre psicologia positiva.

Amb aquesta introducció, Victor Küppers va començar la seva ponència Vivir con entusiasmo, que a diferència del que fan molts altres ponents, no es va basar en una presentació de diapositives. Tan sols en va mostra 4 que contenien una imatge o una frase. Avisats que seria una conferència “bàsica” i amena, el principal missatge que ens va deixar va ser que som els màxims responsables del nostre estat d’ànim. Tal i com va dir, “la diferència entre el teu millor tu i el pitjor és l’estat d’ànim, que es pot treballar”, ja que “som el que volem ser”. Va reconèixer que no és fàcil i que “tots tenim 5 minuts al dia que ho tiraríem tot per terra”, però “ser alegre és un compromís”.

Sopar Alumni 2017

 

Tant important és l’actitud de la persona que, segons ell, el valor de l’ésser humà (v) és la suma dels coneixements (c) i les habilitats (h) multiplicat per l’actitud (a). Amb format fórmula seria aquesta: v=(c+h)x a. Tot i que els valors “c” i “h” són importants, el que diferencia les persones és l’actitud, ja que és aquest últim valor el que fa que una persona pugui ser mediocre i trista. Per demostrar-ho, va recordar que apreciem les persones per la seva forma de ser i no per la seva trajectòria professional o per la seva formació, fins i tot també a les empreses. Tanmateix, és en l’àmbit laboral on costa més trobar persones que vagin a treballar amb alegria.

Küppers va lamentar que hi hagi persones que es pensin que no poden ser felices. A totes elles, els hi recomana fer dues llistes: una amb els problemes que tinguin (que es classifiquen en drames o en problemes circumstancials) i la segona amb 20 coses fantàstiques que tinguin a la vida. D’aquesta manera, podran adonar-se que tenen el més important (amics i família) i que han d’aprendre a gestionar que hi ha coses a la vida que són com són i, per tant, s’han d’acceptar amb serenitat. En aquest sentit, va explicar que sovint “no som conscients de la fragilitat de la felicitat i que la vida és efímera”. Amb tots aquests consells, Victor Küppers va tancar la xerrada assegurant que si es lluita cada dia per ser millor persona, la vida és apassionant.

Un vegada finalitzada la ponència, va arribar el moment del sorteig de tres beques executive que van recaure en els Alumni: Pau Burillo Álvarez, Isabel Peñas Pérez i Jonathan Britton Jiménez. Ells, juntament amb tots els altres assistents, van poder gaudir d’un sopar, pensat especialment per fer networking i que va tancar el Sopar Alumni que, un any més, ha sigut un èxit d’assistència.

Èxit de convocatòria a la Jornada de Secundària sobre la Selectivitat

Ahir, 16 d’octubre, l’Euncet Business School va organitzar la primera edició de la Jornada de Secundària “Eines eficients per afrontar la Selectivitat”, dirigida a l’alumnat de segon de Batxillerat i de Cicles Formatius de Grau Superior. Van participar els estudiants dels centres Petit Estel La Nova, Escola Túrbula, Escola Cingle i INS Cavall Bernat.

La jornada va començar a les 10 h a l’Aula Magna amb la xerrada de Joan Solà, professor de matemàtiques i economia de l’empresa i sots-coordinador de Matemàtiques de les PAU des de fa més de quinze anys. En ella, Solà va donar als estudiants les claus per superar amb èxit la Selectivitat i els va aconsellar sobre quines són les tècniques per treure el màxim rendiment per superar els exàmens.

 

Abans de seguir amb la segona part de la Jornada, els estudiants van poder esmorzar a l’exterior de l’Escola, aprofitant el bon dia que feia. Tot seguit, va ser el torn de Valentí Sanjuan, periodista, esportista extrem i youtuber, qui els va recordar de la importància de trobar la forma de motivar-se i, d’aquesta manera, superar els reptes que s’aniran trobant en la seva etapa d’estudiant.

L’acte va finalitzar amb el sorteig d’un rellotge intel·ligent entre tots els estudiants que van participar. La guanyadora va ser l’Alejandra Rodriguez Asensio de l’Escola Cavall Bernat. Moltes felicitats Alejandra!

 

 

El professor Xavier Pi imparteix una ponència en el PMCamp Barcelona

Els dies 6 i 7 d’octubre es va celebrar una nova edició del PMCamp Barcelona, una jornada de “desconferències”, en què s’espera que els assistents siguin també ponents. Com cada edició el tema central va ser la gestió de projectes, però enguany es va posar el focus en les empreses emergents i les tecnologies. Com experts en la matèria, el director del Postgrau en Gestió de Projectes Rafael Esquerigüela i el professor Xavier Pi van participar com a representació de l’Escola, que per primera vegada va col·laborar en aquest format organitzat per l’Alumni Alex Kroger. Tal i com va assegurar Kroger a la Revista Euncet Alumni, el PMCamp és una “proposta molt interessant” i espera que amb aquesta edició es consolidi Barcelona, on va arribar l’any 2015.

Xavier Pi i Rafael Esquerigüela durant la seva participació al PMCamp Barcelona

Fruit d’aquesta col·laboració entre el PMCamp Barcelona i l’Euncet, el dissabte 7 al matí Xavier Pi va impartir la conferència “Nous projectes en el paradigma de la industria 4.0”, on va fer una exposició del nou paradigma de fabricació industrial i les repercussions que té en la conceptualització de nous productes. Es va relacionar amb com abordar els projectes en aquest context i els cicles de vida més apropiats pels projectes. La ponència, que va tenir una gran acollida, es va fer en anglès, ja que el públic habitual del PMCamp és molt internacional.

Des de l’Euncet Business School, volem agrair a Rafael Esquerigüela i a Xavier Pi la seva participació i a l’Alumni Alex Kroger per fer possible la col·laboració de l’Escola en un format tan innovador i interessant com és el PMCamp Barcelona.

Descobreix el quart número de la Revista Euncet Alumni

En el darrer número de la Revista Euncet Alumni, podràs llegir un reportatge sobre la reforma horària amb  “L’Expert opina” del professor Jaume Molist i una entrevista amb dos estudiants de màster que es van conèixer a l’Euncet i ara han decidit obrir una agència de màrqueting digital BrandInTouch. També trobaràs els articles d’opinió “Aprender en la era digital” de Cristina Caliz, “¿Demasiado tarde para cerrar la venta?” de Xavier Canadell y “La transformación digital es más que digital” de Jessica Lingan.

Però això no és tot! A la secció “Alumni Destacat”, Eloísa Miragall ens relata l’experiència de treballar més de 20 anys en la mateixa empresa, a “L’Entrevista” l’Alumni Alex Kroger ens explica en què consisteix el format innovador de conferències PMCamp Barcelona i Rafael Esquerigüela ha preparat un article per expressar com viu el seu retorn a l’Euncet a l’apartat “El Professor”.

A més, des de l’Euncet Business School, volem agrair la participació de totes les persones que han fet possible la publicació del quart número de la Revista. Nosaltres ja estem preparant el següent número, que publicarem al febrer. Si vols participar en contingut o posant publicitat, només has d’enviar un correu electrònic a alumni@euncet.es.

Descobreix ja que tot el que pots trobar a la Revista!

El Alumni Alex Kroger nos cuenta cómo funciona el PMCamp

Hablamos con Alex Kroger, Business Intelligence en HP y Alumni de Euncet, para que nos explique en qué consiste el PMCamp Barcelona, descrito por los organizadores como una “desconferencia” donde las agendas son fijadas por los participantes. Esta entrevista la podrás encontrar también en el número 4 de la Revista Euncet Alumni.

El Alumni Alex Kroger, uno de los impulsores y organizadores del PMCamp Barcelona

 

Actualmente, estás en la organización del PMCamp de Barcelona. ¿En qué consiste el proyecto?
Estamos organizando el próximo PMCamp que tiene lugar en octubre y se centra en la gestión de proyectos, es un concepto muy amplio ya que va desde liderazgo, metodologías, colaboración, presupuestos, recursos humanos… Lo llevamos organizando desde 2015 y lo hacemos en un formato de “desconferencia”. La estructura de la “desconferencia” tiene sus raízes en Silicon Valley, algo que en pocos años se fue extendiendo al resto del mundo a través de otras disciplinas.

¿Qué diferencia hay con una conferencia típica?
El formato no es una charla por la cual pagas una entrada. Aquí el asistente paga una entrada para cubrir el catering, ya que no es un evento lucrativo ni comercial. Cuando llega el asistente, lo que se espera de él es que comparta sus ideas, a través de una charla, un workshop o en el formato que quiera. Si se quiere limitar a escuchar a los otros ponentes, está en todo su derecho. No es obligatorio dar una charla, pero es un ambiente abierto que invita a compartir y, por lo tanto, resulta muy sencillo. Lo disruptivo es que buscamos a gente que comparta ideas, tenga una visión diferente y quiera provocar un cambio en positivo. De hecho, en 2015, tuvimos a Niels Pflaeging, un alemán que dice que el “management está muerto”. Nuestro fin último es generar conocimiento e ideas nuevas.

Pero ¿contáis con ponentes fijos?
Nosotros, a diferencia del formato alemán, traemos a un ponente para que abra la charla inicial y dé la bienvenida. Este año hemos acordado una ponencia con Ricardo Zamora, un consultor que habla de cooplexidad. Luego, vamos a tomar un café e invito a la gente a ponerse en círculo alrededor de una pizarra, dividida en tres y en diferentes horarios. El que quiere, sale, se presenta y comenta de qué tema le gustaría hablar. Después pone su nombre en un statys (que es como un Post-it, pero más grande), el cual situará en la pizarra marcando el horario y la sala, y expondrá en 20 segundos su idea para convencer a la gente que venga a su charla y a escuchar sus ideas.

Entonces, ¿los asistentes deben inscribirse para cada una de estas charlas?
No. Los asistentes se inscriben para todo el PMCamp como oyentes, pero la diferencia con otras conferencias está en que esperamos que los oyentes además sean ponentes. Hay esta dualidad, aunque no todo el mundo exponga.

En el momento que un asistente se apunta, no sabe qué programación se encontrará…
Sí y esto puedo confundir. Nosotros siempre informamos a la gente, aunque a veces algunos ya conocen el concepto de desconferencia. Pero, en general, cuesta que la gente lo entienda porque lo normal, cuando vas a una conferencia, es saber todos los ponentes que habrán.

Durante los dos días que dura el PMCamp, los asistentes de esta edición ¿qué pueden esperar?
El día uno se abre con la charla programada de Ricardo Zamora y después informamos de las reglas básicas para la gente que no está familiarizada con el concepto de “Open Space”. El día dos vamos a hacer un Pecha Kucha, que es un término japonés que se refiere a un concepto parecido al speed dating. Tienes 20 diapositivas y para cada una de ellas tienes 20 segundos para vender tu idea, en el sentido de cuál es tu visión de un tema. Este año tenemos el foco en las start-up y las tecnologías. Habrá cinco charlas de 5 minutos, dos de ellas las harán profesionales del Tech City, que es donde haremos el PMCamp, y las otras tres serán de los asistentes.

¿No es arriesgado este formato en el cuál dependéis totalmente de los asistentes para que completen la programación?
Sí, es un riesgo con el que contamos, pero es parte de la magia de una desconferencia. Cualquier cosa puede pasar y en la gran mayoría de los casos es algo muy bonito que en otras circunstancias no pasaría.

¿Qué público asiste en el PMCamp?
Es un público muy internacional. Contamos con personas de toda Europa. En 2015 más del 70 % de los asistentes eran internacionales.

A nivel de organización os requiere estar muy pendientes…
Recuerdo el 2015 que yo salí muerto. Llevaba años sin estar tan cansado y tuve que recuperar el sueño los días siguientes. Salí por la puerta y dije “nunca más”, pero lo seguimos haciendo porque es una propuesta muy interesante. Nos gustaría hacer versiones más light para hacer más de una al año, pero ahora lo hacemos anualmente porque requiere de mucha preparación y todos los que estamos en la organización somos voluntarios y tenemos paralelamente nuestra actividad profesional diaria.

¿Cómo llegas a formar parte de la organización del PMCamp Barcelona?
Conocí a Klaus en un evento a finales de 2014 cuando buscaba alguien para organizar con él el primer PMCamp Barcelona. Congeniamos muy bien. Él había acudido a varios pero era la primera vez que organizaba uno. Forma parte de la organización central y quería traerlo a Barcelona. Al principio, me costó muchísimo adaptarme a este formato porque venía de trabajar de un entorno rígido y aquí lo único que está totalmente organizado es la recogida de información de los dos días que dura el PMCamp para subirlo en una wiki abierta.

El PMCamp se organizó por primera vez a nivel mundial en Austria el año 2011. ¿Cuáles son las claves de su éxito?
Las claves del éxito es que los participantes son los protagonistas y hay un intercambio de experiencias. Tiene lugar en un entorno agradable y tolerante, lo cual es ideal para enfocar el aprendizaje. Todos conocemos la famosa pirámide del aprendizaje, donde aprendemos un 90% de lo que enseñamos, eso es algo que tenemos muy presente en nuestro camp, ya que es una plataforma donde todo el mundo puede exponer, interactuar y participar.

¿Habéis valorado la opción de hacerla en castellano?
No lo descartamos, pero hasta el momento, al hacer sólo uno al año, preferimos apostar por abrirlo a todo el mundo, ya que le añade una diversidad que valoramos muy positivamente. Puede que hagamos una versión light en castellano para poder dar a conocer el concepto.

Este proyecto lo combinas con tu trabajo en HP. ¿Cómo lo compaginas?
HP es una empresa muy abierta y flexible. De hecho, nos apoyan con material gráfico y otros elementos y su implicación es muy buena. Gran parte de mi tiempo se va a HP y al PMCamp, pero es un esfuerzo que sin duda merece la pena.

Entras en HP en 2015 en el área de operaciones después de una larga trayectoria profesional en otros ámbitos. ¿Cómo te ayudó el Posgrado en Gestión Operaciones y SCM de Euncet?
Ya estaba trabajando en operaciones en HP y vi que necesitaba un refuerzo. Me fue de maravilla y tengo un gran recuerdo del director del programa, Javier Marín.

Ahora en HP trabajarás en Business Intelligence. ¿Necesitabas un cambio?
Sí, considero que después de un cierto tiempo siempre es bueno cambiar, ya que te ofrece la opción de ampliar tu criterio y visión. Éste puesto tiene una porción de gestión de proyectos, por lo que es fantástico para todo lo relacionado con el PMCamp.

¿Cuál es el futuro del PMCamp Barcelona?
Nos gustaría que, al menos en España, sea un evento de referencia en gestión de proyectos y poder hacer varias ediciones en distintas ciudades de España. Además, seguimos con el acuerdo del Project Management Institute (PMI), que nos da soporte y para ellos también es muy positivo.

 

El PMCamp celebrará la nueva edición el próximo 6 y 7 de octubre en la sede de Barcelona Tech City. Se trata de un proyecto diferente e innovador de ponencias que prioriza la participación activa de los asistentes y que actualmente está buscando su consolidación en Barcelona. Todas las ediciones tienen como tema central la gestión de proyectos, pero este año el foco está puesto en las start-up y las tecnologías.

 

Acte de graduació dels estudiants d’ADE

Un any més, s’ha celebrat amb molta emotivitat l’acte de graduació dels estudiants del Grau en Administració i Direcció d’Empreses, que van finalitzar els seus estudis el passat mes de juliol. Després de quatre anys estudiant a l’Euncet, els recents graduats comencen una nova etapa on hauran d’afrontar molts reptes professionals.

La jornada, que es va celebrar ahir a la tarda, va començar amb la intervenció de la directora de l’Escola, Sra. Dolors Puig, i tot seguit va ser el torn de Valentí Sanjuan, periodista, esportista exterm i youtuber, que va impartir la ponència “Ara us toca menjar-vos el món”. Sanjuan, qui és mentor de l’Escola en els estudis universitaris, va aconsellar als graduats que no deixin que mai ningú els hi digui si son capaços o no, perquè les idees més originals i autèntiques són les que arriben més lluny i, per tant, sempre s’ha d’intentar.

Acte de graduació Euncet 2017

17è Acte de Graduació dels estudis de Grau de l’Euncet

Finalitzada la conferència, va començar el lliurament de diplomes als graduats i es va fer un reconeixement especial al professor més ben valorat, que enguany va ser per Ferran Fontané. També es va fer una distinció especial a les empreses Banc Sabadell, SEAT i Moventia per la seva activa col·laboració en el desenvolupament professional dels alumnes. A més, entre els alumnes graduats es va premiar i becar a Rubén Lesmes i Oriol Torres per obtenir el millor expedient acadèmic, i a Ignasi Sans pel millor Treball Final de Grau.

Els parlaments finals van ser a càrrec del representant dels alumnes, de la presidenta Euncet Alumni, Sra. Laia Morales, i de l’alcaldessa de Matadepera, Sra. Mireia Solsona. Tal i com estava previst, va tancar l’acte l’actuació musical de Laia Camps i Joan Martínez, cantant el Gaudeamus juntament amb tots els assistents. Abans de marxar, tothom va poder gaudir d’un aperitiu fred, on va ser el moment perfecte per intercanviar les sensacions de la jornada.

Des de l’Euncet volem felicitar als recents graduats. Us desitgem molta sort en la nova etapa que enceteu!